Kirándulás

A Haladók Győr szelleme nyomában

A hely szelleme, a genius loci a Bolyai Önképző Műhely egyik jelmondata is lehetne. És az a módszer, hogy egymástól tanulunk. Ennek egyik formája, hogy hallgatóink megmutatják azt a helyet, amelyet a legjobban ismernek. Ahol születtek, ahol iskolába jártak. Sok szép tájat jártunk már így be Önképzőnk története során, kerestük és megtaláltuk a hely szellemét, a genius locit. Csak 2018-ban Vác, Szentendre, Pécs, Sárospatak, Ceglédfürdő és Győr volt soron. A haladó csapat novemberben Győrbe kirándult: alig másfél napra, de így is sok minden belefért.

Sárospatakon a Bolyai (2018.06.1–3.)

Latin közmondás szerint „incipit in Sátor, desinit in Sátor”, azaz Tokaj-Hegyalja az abaújszántói Sátor-hegy és a sátoraljaújhelyi Sátor-hegy között fekszik. Közben pedig ott van: Sárospatak, Patak. Tanévzáró táborunk helyszíne Sárospatak volt. A Makovecz-féle művelődési házban Bartók-előadást hallgattunk Nagy Dánieltől. Benéztünk néhány dufartos (<durchfahrt: fedett kocsiátjáró az épületek között vagy az épület közepén, pataki tájszó) házba, egyébként a kollégium alatt is volt egy ilyen dufart – állítólag mindenki érti. Elsétáltunk a Szentnegyedbe (katolikus negyed).

Kulisszatitkok a haladók pécsi kirándulásáról

"Vegyes érzésekkel szálltam – akarom írni: másztam – be a hétszemélyes Opel Zafira leghátsó üléssorába. Nyilván nem kellene így lennie, de az ember mégsem tudhatja, egészen pontosan mire számítson, ha szinte egy tucatnyi másik személlyel nekivág egy hosszú, hétvégi programnak. Még a főváros határát jelző táblát sem hagytuk el, amikor teljesen feloldódott bennem a leheletnyi kétely. Amikor berobogtunk Pécsre, már biztos voltam abban, hogy ebben a társaságban a helyem."

Két alumnus élményei a váci felezőtáborban

„A Bolyairól lévén szó…” –​ Pénzügy, vita, városnézés

Alumnusként mindig nagy élmény számomra visszatérni a Bolyai Önképző Műhelybe, ahol találkozhatok a régi bolyais évfolyamtársaimmal. Örömmel hallottam a Vácon tartandó felezőtáborról, amelyet egy innovatív kezdeményezésnek tartok. A tábor lehetőséget nyújtott az együttlétre, a találkozásra és nosztalgiázásra, ráadásul Pest megye talán legszebb városában. Emellett érdekesnek és fölöttébb hasznosnak találtam a tábor meghirdetett programját, az előadást a lakossági pénzügyekről. „Bölcsészlelkű” emberként, aki egy könyvtárban vagy múzeumban jobban érzi magát, mint egy bankban, fölöttébb szükségét éreztem a továbbképzésnek ezen a területen, és nem is csalódtam.

A múmiakiállítás margójára

Vácon a Tragor Ignác Múzeum egyik szenzációja a több mint két évtizede fölfedezett múmiák kiállítása. A fehér barátok (domonkosok) templomának lezárt kriptájában a 19. század elejéig temetkeztek a jómódú váci polgárok, majd a kriptát szabály szerint lezárták. Amikor felnyitották, meglepődve tapasztalták, hogy véletlenszerű, különleges körülmények miatt a holttestek mumifikálódtak. A halottak, ruházatuk, temetési mellékleteik, koporsóik szenzációs kutatási lehetőséget nyújtottak a kutatóknak, a múmiák kiállítása (Memento mori) pedig jelentős turisztikai vonzerőt jelentett. A húszéves kiállítást 2017-ben mintaszerűen felújították, s ezt a kiállítást tekintette meg a Bolyai Önképző Műhely „felezőtábora” 2017. február 11-én.

Héreg, 2017. november 11-12. – "Víz-torlasztó hegyfalak, szél-botlasztó bércfalak"

Weöres Sándor soraival szólt a csalogató a junioroknak a Gerecse szívébe, Héreg községbe november 11-12-én. Szombaton este egy 1827-es bikaréti présházban Miskovits Etelka mesélt a gerecsei kincsesbarlangokról, majd pedig a hányattatott sorsú családokról, elszegényedő emberekről, amerikásokról, kitelepítettekről, rendszerváltás után előbb kiürülő majd újra benépesülő faluról. A környéket féhajnak, féhajdűlőnek is nevezik. Féhaj - az Új magyar tájszótár szerint - vagy fejalj, vagy félhéj. Ez utóbbi szót Esztergom környékéről adatolják, jelentése: présház, borospince.

Jöttem, láttam, visszamennék... Szegedre!

Nátz Kata képe

Hosszú munkanap után, késői órán értem le Szegedre, így lemaradva az esti csillagászati előadásról és a vacsoráról. Viszont így alkalmam nyílt megcsodálni a város éjszakai fényeit, a csillagokat és a szőke Tisza partját. Először jártam itt, ezért szinte középiskolás kíváncsisággal tekingettem mindenfelé.