Film

A test és a lélek négy dimenziója

A film egyik kézenfekvő értelmezése a cím fogalmainak és a szereplők belső világának azonosítása. Mária képviseli az ép testben tönkrement lelket, míg Endre a testi fogyaték ellenére józan ítélőképességű, tiszta jellemű karakter. Ezáltal a test és a lélek kifejezések két dimenzióját láthatjuk. Azonban a kifejezések ennél többet jelentenek, mely által új rétegeket tárhatunk fel a film értelmezési talajában.

Test, lélek és szellem. Általában e hármasság kontextusában szoktuk használni a cím kifejezéseit. Különös és talán a gyakori társítás miatt jelzés értékű is a szellem kifejezés hiánya. A szókapcsolatok egészen az ókorig, majd a páli teológiáig vezethetőek vissza, ahol már egyből nem három, hanem négy jelentésréteg tárul elénk.

Az Ószövetség teológiája nem ismer test–lélek dualizmust, tehát a keresztény értelmezési horizont – mely az európai kultúra egyik alappillére – megnyitja számunkra a filmben rejlő harmadik, illetve negyedik réteget.

Testről és Lélekről – A szarvas mint motívum

Amennyire pogány (például a magyar mondakörből a Csodaszarvas regéje), épp annyira keresztény vonatkozásai is vannak a szarvas jelképének (42. zsoltár: „Mint a szarvas kivánkozik a folyóvizekre, úgy kivánkozik az én lelkem hozzád, oh Isten!), ugyanakkor globális jelkép, vándorszimbólum is (például Buddha állítólag szarvas volt előző életében, hogy csak egyet említsek.)

De maradva a magyar vonatkozásoknál (hisz nem csak igazán európai film, hanem igazán magyar is) szeretnék bemutatni először egy regöséneket.

Mitől különleges a BOM filmvetítéseinek új helyszíne, a Premier Kultcafé?

Nem mindennapi moziban tartja filmvetítéseit a Bolyai Önképző Műhely. A BOM az idei tanévben új moziban kezdi a szombati foglalkozásokat: a Kálvin téren található Premier Kultcaféban, amely nemcsak mozi, hanem (megfizethető) kávézó és pékség, közösségi tér, kulturális helyszín és még rengeteg minden más is egyben. Ezeket a funkciókat és a mögötte lévő dolgokat szeretném bemutatni, és azt, miért is eshetett erre a mozira a Bolyai választása.

Milyen zene szólt Az én pasim című filmben? – avagy a stáblisták felettébb szükséges voltáról

A mozinézők szokása, hogy a film utolsó képkockája után azonnal felállnak (tisztelet a kivételnek). Fölöttébb haszontalannak ítélik, hogy az utolsó díszlettologató nevét is elolvassák, pedig míg a nevek szépen kúsznak általában fölfelé, addig a látottak lassan leülepednek, megkönnyítik a visszatérést a film világából a valóságba. Lényeges információkat is találunk ebben a betűtengerben, pl. azt, hogy a film zenéjét honnan vette a rendező.

Egy kontinensen át tartó barátság története

"Ernesto „Che” Guevara személye két részre osztja az őt ismerők táborát: azokra, akik szeretik vagy hősként tekintenek rá, és azokra, akik elítélik tetteiért. Éppen emiatt a történelmi tényeket háttérbe, az ezen írást tovább olvasók számát pedig előtérbe helyezve koncentráljunk most a filmre. Ez ugyanis nem csupán Ernesto Guevara életének egy szakaszáról szól, hanem egy barátságról is, mely az egész utazást meghatározta."

Héra Bálint személyes véleménye Che Guevara: A motoros naplója filmről

Oldalak

Feliratkozás RSS - Film csatornájára