Alumni hétvége – Beszélgetés Jankovics Marcell rendezővel

Az ember tragédiája Madách Imre legismertebb alkotása, amely keletkezése óta a legtöbbször színpadra állított magyar darabbá vált. Egy filozofikus dráma, amely az emberiség történelmét foglalja össze, több színre bontva, az őskortól a távoli jövőig. A mű külföldön is ismert a bibliai elemek egyedi felhasználása, a történet eposzi méretei, valamint a napjainkig is releváns teologikus és politikai vonatkoztatásai miatt. A darabban mindössze három állandó szereplő van, akik minden korban más és más szerepben találják magukat, feltérképezve az adott korszakra jellemző égető problémákat.

Jankovics Marcell rendezésében 2011-ben jelent meg rajzfilmes adaptációja, ami azóta az eredeti mű legismertebb feldolgozásává vált. Az alkotó minden különböző színt eltérő módon animált, valamint kiegészítette az eredeti művet, pótolva a fennmaradó hézagot a londoni szín és a falanszter között a huszadik század eseményeivel. Az ember tragédiája Jankovics Marcell eddigi utolsó alkotása lett, melyet számos, hazánkban ismert rajzfilm előzött meg, például a János vitéz és a Fehérlófia.

Az alumni hétvége során a Bolyai tagjai részt vehettek a film vetítésén, amelyet egy interjú követett a film rendezőjével, akitől első kézből hallhattuk a film keletkezésének részletes történetét. Megosztotta velünk az összes akadályt és nehézséget, amelyekkel ennek a különösen nagyszabású projektnek meg kellett birkóznia. A rajzfilm több mint három óra hosszú, és a forgatása közel 600 millió forintot vett igénybe, messze túlszárnyalva terjedelemben és költségekben nemcsak a rendező régebbi műveit, de valószínűleg bármely más eddigi magyar animációs filmet is.

Érdekességként, Az ember tragédiája talán az egyik leghosszabb ideig készült filmként tartható számon a világon, összesen 24 évvel számolva. A forgatókönyv már 1983-ban elkészült, viszont a tényleges forgatás kezdetére csak 1988-ban került sor, kezdetben a Pannónia Filmstúdió támogatásával. Az eredeti terv szerint a filmnek hat év alatt kellett volna elkészülnie, viszont a rendszerváltást követően több nagyobb, elsősorban pénzügyi akadályba ütközött a projekt. Ezen problémák miatt sajnos nem egyszer évekig szüneteltetni kellett a forgatást, gyakran előre teljesen beláthatatlan ideig.

Jankovics Marcell visszaemlékezései szerint még az ilyen nehezebb időszakok alatt is teljesen biztos volt benne, hogy egy nap el fog készülni a film. A forgatás szakaszosan zajlott, ahol sorra forgatták a szegmenseket, amint összegyűlt a következőre az anyagi támogatás. A külön szegmensek a mű eredeti színeit fedték le, amelyek közül néhányat az évek során bemutattak külföldi filmfesztiválokon és Magyarországon is.

A szegmenseken gyakran eltérő csapatok dolgoztak, olykor teljes egészében más animációs technikákat alkalmazva. Ennek következtében a színek közti animáció minősége és stílusa is erőteljesen különböző, még erőteljesebben elkülönítve a színeket. Az időbeli kiterjedés olyan hatalmas volt, hogy a film legkorábbi részeit utólag digitalizálni, illetve felújítani kellett, amire a forgatás utolsó éveiben került sor.

Az ember tragédiájának animációs adaptációja egy kimagasló eredmény a magyar filmtörténetben, amit páratlan sok munka és fáradság előzött meg mindenki részéről, aki részt vett a készítésében. Megtisztelő élmény volt, hogy személyesen is találkozhattunk a rendezővel az alumni hétvége keretei között. Remélem a jövőben továbbra is több ehhez hasonló emlékezetes élmenyben lehet részünk.

Varga Vajk

Címkék: