(SPOILER!)
A Testről és lélekről képi zsenialitásához kétség sem fér, emellett szeretnék érvelni egy rendkívüli módon megkomponált jelenet pár mondatos bemutatásával.
A film érzelmi mélypontját (az öngyilkossági kísérletet) megelőző jelenet a menzán játszódik, s egyetlen snittben meséli el a képek rásegítésével a két főszereplő „párkapcsolati válságát”. A beállításban mindvégig egy koszos üveg homályosítja a szereplők arcát, ami előrevetíti a beszélgetésük kimenetelét. A képbe jobbról érkező Máriát a kép mélységében található fehér oszlop választja el Endrétől.
A lány közeledik, az elválasztó vonal eltűnik.
A kamera balra fahrtol, követi a szereplők mozgását. Endre szavaira, miszerint „ennek így nincs túl sok értelme”, a képbe kerül egy éles elválasztó vonal, pontosan a két karakter közé, így két külön képbe kerülnek.
A szereplők továbbhaladnak, Mária ezt a vonalat is átlépi, újra egy képben látjuk őket.
Endre újabb mondatára („megpróbáltuk, nem ment…”) egy újabb erős elválasztó vonal kerül a karakterek közé.
Végül pedig Endre a kép mélységébe távozva egy másik fehér sáv túloldalára kerül, így még messzebb jutva Máriától.
A jelenet során nagyrészt Endre beszél, mégis szinte mindig Mária foglalja el a kép kétharmadát. A kép így jelzi, hogy a lány az, akire figyelnünk kell. Számos ehhez hasonló elmés megoldással találkozhatunk a film során.
Nagy Tibor
junior hallgató